België als bedrijf

‘Wat als de overheid een bedrijf zou zijn?’ Met deze intrigerende vraag lokt de zelfstandigenorganisatie VOKA ons naar haar nieuwjaarsevent. Mooie vraag, vinden wij. Boenk erop. Maar hoe zou het antwoord klinken?

We proberen het ons in te beelden, de NV België, met zijn CEO Charles Michel, zijn COO Kris Peeters, CFO Johan Van Overtveldt. Bart De Wever is de voorzitter van de Raad van Bestuur, koning Filip de familiale verankeraar. Alle Belgen zijn aandeelhouder, inclusief Laurette Onkelinx en Rudy De Leeuw die hun stem via rumoerig activisme willen laten doorwegen. Luc Coene is, welja, de huisbankier. Daarzo: de ‘setting’.

Zoals het een goed geleid bedrijf betaamt, heeft het management een visie, een toekomstplan, een helder idee waar het over de lange termijn wil staan. Met als inzet: maximale aandeelhouderswaarde. Vertaald: zoveel mogelijk welvaart voor alle burgers en hun (achterklein-)kinderen.

Hoe zou zijn businessplan er dan uitzien? Het dient rekening te houden met een zorgwekkende huidige conditie, een moeilijke context en enorme uitdagingen. Het vorige management is nu wel à la Roland Junck vervangen, maar de achtergelaten puinhoop is aanzienlijk. De return on capital employed is bedroevend, de schulden zijn te hoog, de aanwending van de middelen is inadequaat. Het is een mirakel dat bankiers of andere financiers deze logge zwalpende NV überhaupt nog geld willen lenen.

Bon, handen uit de mouwen. De schuld/winst-ratio moet dringend omlaag. Kan het management ervoor zorgen dat eerlang de schulden dalen en tegelijk de winst stijgt? Dat zou een doorbraak zijn. Er is in elk geval potentieel voor verbetering. De kwestie is: hoe en waar worden de overvloedig aanwezige middelen het efficiëntst ingezet? Het antwoord zit in het businessplan vervat. De juiste investerigen voor groei over de lange termijn (in onderwijs, infrastructuur en de voor een vergrijzende economie noodzakelijke sociale voorzieningen). Tegelijk ervoor zorgen dat de jaarlijkse kasstromen op peil worden gehouden of liefst toenemen.

Zuinig en intelligent omspringen met de inkomende middelen, dus, zoals een goede huisvader betaamt.

En een goede relatie onderhouden met alle stakeholders. Dat is een delicate zaak, want degenen die er vandaag hun geld insteken zijn meestal net niet degenen die vandaag de dividenden innen. Die rekenen er op dat ze dat later ook zullen kunnen doen. Het is aan het management om hen daarvan te overtuigen. Een knoert van een uitdaging is dat, in de huidige omstandigheden.

Posted on 16 december 2014 at 13:41

Tags:

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.