Wat te doen met Alibaba?

Het aandeel Alibaba werd vrijdag bij zijn debuut meteen 38 procent duurder. Is het nu nog een koopje of niet?

Hoe groot/duur is Alibaba?

– Aan de slotkoers gisteren van 93,89 dollar is het bedrijf van Jack Ma 231,4 miljard dollar waard. Dat is 180 miljard euro. Dat is veel meer dan de 143 miljard eurovan die gigantische biergroep AB InBev. In de eigen sector is dat 4 keer groter dan Yahoo! (nota bene een van de hoofdaandeelhouders), groter dan Facebook en groter dan Amazon.com + eBay. Eigenlijk is onder de internetreuzen enkel Google nog waardevoller dan Alibaba.

– Nochtans: peperduur is dat niet, vergeleken met de sectorgenoten. De koers van Alibaba ligt nu 40 keer boven de verwachte winst van het lopend boekjaar. Dat is dan wel meer dan Apple, eBay, Google en zijn Chinese rivaal Tencent, maar minder dan Facebook en véél minder dan Amazon.com. We mogen dus gerust stellen dat Alibaba relatief goedkoop naar de beurs gekomen is en op dit moment relatief correct gewaardeerd wordt.

– Relatief, dus. ‘Peer comparison’, het doet denken aan de dotcom-zeepbel van 14 à 15 jaar geleden. Toen was Yahoo! dan wel 2 keer zo waardevol op de beurs als de toenmalige autogigant GM, maar in vergelijking met zijn internetconcurrenten viel de waardering best mee. Zoals de haag die aan de ene kant te veel werd geschoren, zodat we er aan de andere kant dan ook maar een flink stuk afdoen, waarna de ene kant dan weer te hoog is, en dus… tot er geen haag meer overblijft.

Wij houden niet van relatief, enkel van absoluut. En zoals gezegd, de waardering is niet overdreven. Op voorwaarde dat Alibaba zijn wonderlijke winstgroei nog een poos kan aanhouden. Men verwacht een winstgroei van 50 procent dit jaar (tot maart 2015). Tegen dit tempo zakt de verwachte koers/winstverhouding dus automatisch. Kan Alibaba dat?

Het bedrijf van Jack Ma heeft het grootste consumentenleger ter wereld veroverd: China. En dat leger groeit nog fors aan. Ten eerste is de Chinese economie langzaam maar zeker de nadruk aan het verleggen van export naar binnenlandse consumptie. Ten tweede hebben nog steeds ruim 450 miljoen Chinezen geen internet. Opvallend: de Chinezen die wel op het net zitten, kopen gemiddeld meer online dan Amerikanen. En Online komen ze meestal terecht bij marktleider Alibaba.

– Alibaba heeft echt wel een goudmijn aangeboord. Terwijl de omzet fors stijgt, maakt Alibaba relatief weinig kosten. De groep is eigenlijk een loutere markt. Ze bezit geen voorraden (in tegenstelling tot Amazon.com) en heeft dus relatief weinig kapitaal nodig. De winstmarge is bijna 50 procent. De cash stroomt binnen.

De marktleider trekt het volk. Alibaba heeft in zijn thuisland wel degelijk concurrenten (Tencent, JD.com,…) maar die zijn kleiner en hebben een ander zakenmodel.

Maar let toch op, want:

– Alibaba kan niet aan dit tempo blijven groeien. Tencent en anderen, die sterker staan in de mobiele markt of de sociale netwerken, zullen Alibaba bijbenen. Bovendien is het mathematisch gewoon makkelijker te verdubbelen als je 23 miljard waard bent dan als je 230 miljard waard bent.

– Alibaba is het vlaggenschip van de Chinese regering die de consument wil bereiken. De gewiekste zakenman Jack Ma heeft daar in de voorbije jaren enorm van kunnen profiteren. Maar zal zijn unieke positie en politieke behandelingsvoorkeur blijven?

– Jack Ma en zijn sidekick Simon Xie beslissen alles. Zij kiezen de Raad van Bestuur, de aandeelhouder heeft niets te zeggen. Zolang ze focussen op aandeelhouderswaarde hoeft dat geen probleem te zijn (bij Google geldt tenslotte evenmin het principe 1 aandeel = 1 stem), maar Ma zelf heeft onlangs gezegd: ‘Eerst de klant, dan de werknemer, dan pas de aandeelhouder.’

– Alibaba’s businessmodel is dat van de simpele markt. Dat is voorlopig het favoriete businessmodel in China. De kans is reëel dat China evolueert naar het Amerikaans model, waar met name Amazon.com eigenaar is van gigantische voorraden. Dan zal Alibaba zwaar moeten gaan investeren.

Besluit: kopen, nu het aandeel nog geen 100 dollar kost? Of laten we deze kelk aan ons voorbijgaan?

– Alibaba is de deal van het jaar. Jack Ma heeft corporatief China op de wereldkaart gezet. En deze kleine man inspireert. ’s Werelds beleggers zien met de nu al vertrouwde naam de kans om eindelijk in groeimarkt China te kunnen stappen zonder de indruk te krijgen dat ze geen flauw benul hebben wat ze kopen. Terwijl het aanbod van Alibaba-aandelen op wereldschaal dus erg beperkt is, kan de vraag in de volgende maanden torenhoog blijven. Dat zou de koers wel eens voor een poos tot boven de grens van de aanvaardbare waarde kunnen brengen. De meest actieve beleggers mogen daarop inspelen. Maar met beperkte inleg. En vooral: houd de koersevolutie stevig in het oog. Dit is geen ‘buy and hold’. Indien het de verkeerde kant op gaat, verkoop snel. Desnoods met verlies. En houd sowieso rekening met de vele onzekerheden. Alibaba moet positief verrassen – één negatieve verrassing kan een pijnlijke val van dit hoogst populaire aandeel veroorzaken.

Voor de rustige beleggers is Alibaba niet geschikt. Relatief, in vergelijking met de sectorgenoten, is het aandeel niet overdreven duur. Maar als morgen de hele sector corrigeert, dan Alibaba ook.

– Wij kopen niet. We houden niet van immens populaire aandelen, want die zijn per definitie niet goedkoop. En ja, Alibaba is immens populair.

Posted on 20 september 2014 at 09:17

Tags: ,

1 reactie

Comments (1)

  1. Marc Slegers

    20 november 2015 at 14:30

    Ben na de Chinese zomer-blues 2 maanden geleden ingestapt @ 70 USD: noteerde toen aan een KW < 30, voor een groei van 30% jaarlijks.
    Een PEG-ratio van 1 dus.

    De jongste cijfers hebben dit nog eens aangetoond. Het percentage mobiele inkomsten stijgt gestaag, en hun 'monetization rate' ook.
    Bedrijft genereert zeer hoge free cash flows.

    Dit lijkt met op deze niveaus een aandeel om 7 jaar weg te leggen in de achterzolderkamer, niet ?
    Wel (geen) rekening houden met de hoge volatiliteit…

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.