Regering lokt belegger naar speculatieve turbo’s

De speculatietaks, de draak waarvan de regering hoe langer hoe meer begint te beseffen hoe beschamend schadelijk die wel is, werd vorige week nog in allerijl uitgebreid naar afgeleide producten. Begrijpelijk: anders zouden te veel kiezers snappen dat de speculatietaks in feite speculatie aanmoedigt.

Nu vallen opties en warrants onder de taks. De zuiver speculatieve (en voor de belegger echt gevaarlijke) turbo’s, sprinters en speeders vallen niét onder de taks. Nu al zijn deze producten al te populair bij jonge beleggers. Ze zullen, met dank aan de overheid, alleen maar populairder worden.

In Mister Market Magazine n°37 drukten we onze bezorgdheid uit over de populariteit bij de jonge beleggers van dergelijke turbo’s. Toen hadden we nog geen benul dat net deze producten door onze regering fiscaal bevoordeeld zouden worden.

Ziehier ons artikel dat op 1 oktober 2015 werd gepubliceerd.

– – – – – – – – – –

De bedrieglijke bekoorlijkheid van de turbo

Liever benjispringen dan kleurenwiezen. Liever turbo’s dan een tam aandeel als Sofina. Jongeren nemen nu eenmaal graag grotere risico’s dan ouderen. Ook op de beurs: als de jeugd de beurs saai vindt, blijft ze ervan weg. Maar zijn turbo’s echt de juiste manier om beleggen spannend te maken?

7 oktober 2008. De belegger knarsetandt. Hij weet best dat de wereld niét zal vergaan en dat de beurskoersen eerlang opnieuw zullen stijgen, maar zijn beursjaar is nu al naar de vaantjes. Dat opgestapelde verlies kan hij niet meer goedmaken, tenzij… Zou zo’n turbo in de gegeven omstandigheden niet iets voor hem zijn?

Zo’n turbo, een door ABN AMRO, SocGen of RBS uitgegeven beleggingsinstrument, laat een belegger toe versneld te genieten van een beursstijging (‘turbo long’) of -daling (‘turbo short’). Commerzbank commercialiseert hetzelfde product onder de naam ‘speeder’, ING koos voor de naam ‘sprinter’.

Als u een turbo koopt, betaalt u een fractie van het onderliggend bedrag. Stel dat ik een turbo op Solvay koop en dat het aandeel 100 euro kost. Ik betaal dan 20 euro per aandeel, het saldo wordt gefinancierd door de emittent. Ik hoef dus maar een fractie van de kosten zelf te dragen (in dit geval: 20%), maar ik mag wel meegenieten van de volledige stijging.

Stel dat Solvay naar 110 euro stijgt, dan is mijn winst 10 euro per turbo. Dus niet die 10% die een gewone Solvay-belegger zou winnen, maar 50% (10 euro winst gedeeld door 20 euro inleg). Natuurlijk moet ik er wel transactiekosten en beurstaksen en een financieringsrente en de extra kost
wegens het grotere verschil tussen bied- en laatkoers (de spread) voor overhebben. Dat zijn veel kosten, die voor het grootste deel in de zakken van de emittenten terechtkomen. Maar bon, de potentiële winst maakt dat wel goed.

Bovendien is mijn mogelijk verlies begrensd. Stel dat het aandeel Solvay zakt, laten we zeggen tot 70 euro. In dat geval heb ik 20 euro betaald voor een instrument waar ik nu al 30 euro verlies op zou hebben, meer dan mijn inzet. Geen nood: indien het aandeel onder een ‘stop-loss’-niveau van bijvoorbeeld 90 euro zakt, wordt de turbo gewoon uit de markt genomen, berekent de emittent mijn verlies en stort hij mij het saldo terug. Meer dan 20 euro per turbo verlies ik nooit.

14 oktober 2008. De belegger koopt een ‘turbo long’ op de Bel20. De index noteert op 2.260 punten. De stop-loss werd vastgelegd op 2.050 punten, bijna 10% onder het huidige niveau. Hij betaalt slechts 3,25 euro per effect, dus kan hij er meteen 360 van kopen. Tel even na: hij betaalt zo’n 1.200 euro, maar als de Bel20 herstelt tot 3.000 punten (het peil van amper enkele weken voordien!), heeft hij een winst van 2.664 euro! Bingo! Kassa! Het jaar (enigszins) gered!

16 oktober. De Bel20 zakt verder, zelfs tot onder de kaap van 2.000 punten. 21 oktober. De belegger krijgt een rekeningafschrift: de turbo werd geschrapt, de belegger houdt van zijn 1.200 euro nog 21 euro over.

Zo snel kan het gaan, vooral in volatiele tijden. Het onderliggend effect moet maar één keer heel eventjes de stop-lossgrens overschrijden en u bent het gros van uw inleg onherroepelijk kwijt, ook al herstelt het nadien. Indien u onvoldoende dicht bij de ravijn danst, valt het hefboomeffect (een grote winst via een kleine inleg) tegen. Indien u ernaast danst, besef dan wat u riskeert.

Turbo’s zijn uiterst gevaarlijke producten, ook al omdat de (vaak onbewust) risicozoekende belegger meestal evenveel investeert in deze producten dan hij in aandelen zou beleggen.

– – – – – –

Indien de speculatietaks wordt ingevoerd (we blijven hopen van niet…) zult u een flinke stijging zien van de handel in turbo’s en co. Het zijn vooral twintigers die er hun broek aan zullen scheuren…

Posted on 19 oktober 2015 at 08:37

Tags: ,

Geen reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.